Identification and analysis of the actors, practices and activities related to Christian finance - Identification et analyse des acteurs, pratiques et activités de la finance chrétienne

2015/03/03

CODOFINE - Position on the "Seven operational princificats" theory and other similar theories (2015-01)


The OFCCFO's Council of Doctrinal Financial Ethics (the "Codofine") has been requested to take position on the “Financial Sin's Structures” and the "Seven operational princificats" theories as described by Dr. Cuny de la Verryère in his book (Finance catholique, edit. EMS, July 2013).

The concept of “Financial Sin's Structures” refers to the facts, mechanisms, and systems in the financial and banking sector, which may be considered as socially abusive and harmful, and as constituting sins with regard to the Christian values and precepts.

The author explains that the Financial Sin's Structures should be practically determined and analyzed, and the Christian Financial Principles should mitigate the ethical risk resulting therefrom.

In light of the abuses revealed by the 2007 financial crisis, and on the basis of the criticism made by the clerical and lay professionnals, from Protestant, Catholic and Orthodox origins, the author set a syncretic list of Financial Sin's Structures which can be summarized as follows:

 1. price volatility due to speculation;
 2. unbalanced wages;
 3. excessive use of leverage and debt;
 4. commodification of workers;
 5. short-termism;
 6. losing sight of the real economy, scarcity, and productivity;
 7. unfair profit sharing;
 8. anonymity and irresponsibility of investors;
 9. tax havens and tax exemption mechanisms;
 10. adverse effects on the environment;
 11. lack of transparency.


As a result, the author presents seven Operating Financial Principles compliant with the SDC (called the "Theory of the Seven operational princificats"):

1. prohibition of short-termism;
2. prohibition of non-virtuous investment;
3. obligation to give priority to virtuous savings;
4. prohibition of unjust profits;
5. obligation to share profits;
6. obligation of transparency;
7. obligation of financial exemplary.

Although the Codofine pointed out many references and noticed no material discrepancy between the Christian Financial Principles from Protestant, Orthodox and Catholic origins, the setting of an ecumenical, comprehensive and detailed list purposing "financial sins" and Christian Financial Principles remains  a controversial matter, varying from an author to another, and which may lead to practical misinterpretations.

That is why the Codofine expects that the clerical authorities through, in particular,  the forthcoming creation of the Vatican asset management and a Russian Orthodox bank will trigger the emergence of a body of technical-ethical-standards able to clarify the doctrinal basics applicable to the Christian Financial Players.

The Codofine

*

Il a été demandé au Conseil Doctrinal de Finance Ethique (le "Codofine") de l'OFCCFO de prendre position sur la théorie des "Structures de Péché Financier" et celle "sept princificats opérationnels" telles que décrites par Dr. Cuny de la Verryère dans son livre (Finance catholique, edit. EMS, July 2013)

Le concept des "Structures de Péché Financier" dé­signe les faits, mécanismes, systèmes qui, dans le secteur financier, peuvent être considérés comme socialement abusifs ou néfastes, et constituant des vices au regard des valeurs et des préceptes chrétiens.
L'auteur explique que ces Structures de Péché Financier doivent être déterminées et analysées de manière pratique, et les Principes Financiers Chrétiens doivent diminuer le risque éthique qui en résulte.
À la lumière des abus révélés par la crise financière de 2007 et des dénonciations faites par les professionnels laïcs et cléricaux, d'origine protestante, catholique et orthodoxe, l'auteur dresse une liste syncrétique de "Structures de Péché Financier" qui peut être résumée ainsi:
1. l’instabilité des prix due à la spéculation ;
2. les déséquilibres de rémunération ;
3. le recours excessif à l’endettement ;
4. la marchandisation des travailleurs ;
5. le court-termisme ;
6. la perte de vue des réalités économiques réelles, de la rareté, de la productivité ;
7. le mauvais partage des profits ;
8. l’anonymat et la déresponsabilisation des investisseurs ;
9. les paradis fiscaux et les mécanismes de défiscalisation ;
10. les effets néfastes sur l’environnement ;
11. le manque de transparence.


En conséquence, l'auteur présente sept Principes Financiers Opérationnels conformes à DSE (nommés la "Théorie des sept princificats opérationnels"):

1. prohibition du court-termisme ; 
2. prohibition des investissements non vertueux ;
3. obligation de privilégier l'épargne vertueuse ;
4. prohibition des profits injustes ; 
5. obligation de partage des profits ; 
6. obligation de transparence ;
7. obligation d'exemplarité financière.

Bien que le Codofine note de nombreuses références et ne relève pas de différences sensibles entre les Principes Financiers Chrétiens d'origine protestante, catholique ou orthodoxe, l'établissement d'une liste oecuménique, exhaustive et détaillée de "péchés financiers" et de Principes Financiers Chrétiens, demeure une question controversée, variable d'un auteur à l'autre, susceptible de conduire à des interprétations pratiques incorrectes.

C'est pourquoi, le Codofine espère que les autorités ecclésiales à travers, en particulier, la prochaine création du fonds de gestion du Vatican (Vatican Asset Management) et d'une banque orthodoxe russe, favoriseront l'émergence d'un corpus de standards ethico-techniques susceptibles de clarifier les fondements doctrinaux applicables aux Acteurs Financiers Chrétiens.

Le Codofine

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